m3m napisał(a):
> Rozruch duzych silnikow tylko sprężonym powietrzem, które jest
> podawane w odpwiedniej chwili do poszczególnych cylindrów przez
> specjalne zawory w każdej głowicy cylindrowej. Dla dużego
> silnika w zbiornikach statek ma zmagazynowane ok 10 m3
> powietrza o cisnieniu max 30 bar.
No proszę. W niektórych silnikach samolotów, mam na mysli małe samoloty i silniki tłokowe bywa (bywało) podobnie.
Z uwagi na mniejszą poj. skokowa ilości powietrza magazynowanego są tylko mniejsze niz w przypadku silników stosowanych w marynarce
Silnik popularnej "Wilgi" o poj. skokowej ok. 10 dm3 zasilany jest przy rozruchu powietrzem podawanym specjalnym kolektorem rozruchowym z butli o poj. kilku litrów i ciśn. max 50 atmosfer.
Sprężarka zamontowana na silniku uzupełnia cisnienie w butli, w miare potrzeb.
Ale w wiekszosci małych samolocików dominuje jednak rozruch elektryczny jako wygodniejszy. Ale i silniki z elektrycznie rozkręcanym kołem zamachowym zasprzęglanym z silnikiem tez bywają (np. silnik s-tu AN-2)
Pozdr.
Przem