Tak może jeszcze...jakby ktoś już ściągnął autko z zagramanicy i nie wiedział ile teraz zapłacić to.....kolega znalazł takie wyliczenia....
Ile kosztuje sprowadzenie auta z Unii Europejskiej
źrodlo: [
www.poradaprawna.pl]
W związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej import na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest wolny od cła. Nie oznacza to, że nie trzeba ponieść innych opłat.
VAT
Sprowadzenie pojazdu z innego państwa członkowskiego podlega podatkowi od towarów i usług, tak samo jak przy kupnie nowego samochodu w Polsce.
Samochód nowy to auto, które ma przebieg mniejszy niż 6000 km lub od momentu dopuszczenia do użytku nie minęło więcej niż 6 miesięcy (ustawa o podatku od towarów i
usług). Wszystkie pojazdy nie spełniające tych kryteriów są pojazdami używanymi.
Jeśli kupujemy samochód używany i będzie nabyty przez podmiot nie będący podatnikiem VAT, podatek ten zostanie zapłacony w cenie nabywanego samochodu w miejscu zakupu.
Jeśli natomiast kupujemy samochód nowy, VAT zapłacony będzie w Polsce, podobnie jak przy kupnie nowego samochodu w kraju.
Podatek od towarów i usług naliczamy od wartości celnej powiększonej o cło i akcyzę. Stawka podatku wynosi 22 %.
Należy więc go obliczyć według wzoru:
VAT = 0,22 * (wartość + cło + akcyza)
AKCYZA
Wysokość akcyzy zależy od tego, czy sprowadzamy samochód nowy czy używany oraz od pojemności silnika. Wysokość podatku akcyzowego przedstawia się następująco:
Silnik o pojemności do 2000 ccm:
2 letnie i młodsze (rocznik 2003, 2004) – 3,10 %
3 letnie (rocznik 2002) – 15,10 %
4 letnie (rocznik 2001) – 27,10 %
5 letnie (rocznik 2000) – 39,10 %
6 letnie (rocznik 1999) – 51,10 %
7 letnie (rocznik 1998) – 63,10 %
8 letnie i starsze (rocznik 1997 i starsze) – 65 %
Silnik o pojemności powyżej 2000 ccm:
2 letnie i młodsze (rocznik 2003, 2004) – 13,60 %
3 letnie (rocznik 2002) – 25,60 %
4 letnie (rocznik 2001) – 37,60 %
5 letnie (rocznik 2000) – 49,60 %
6 letnie (rocznik 1999) – 61,60 %
7 letnie i starsze (rocznik 1998 i starsze) – 65 %
CŁO
Opłaty celne ponieść trzeba tylko jeśli sprowadzamy pojazd z kraju nie będącym członkiem Unii Europejskiej. Obecnie wysokość cła dla pojazdów sprowadzanych spoza Europy wynosi 10%.
Formalności
W 30 dni od sprowadzenia pojazd trzeba zarejestrować. W 5 dni od nabycia auta trzeba złożyć deklarację uproszczoną do właściwego urzędu celnego oraz dokonać zapłaty akcyzy (przed pierwszą rejestracją w kraju). Przy rejestrowaniu sprowadzonego używanego samochodu trzeba będzie przedstawić zaświadczenie, że zapłaciliśmy VAT. Aby to zrobić, trzeba w urzędzie skarbowym złożyć uproszczoną deklarację VAT informującą o nabywanym pojeździe wraz z kopią faktury lub umowy potwierdzającej nabycie auta i zapłacić podatek w 14 dni. Jeśli sprowadzamy pojazd używany, VAT zapłacimy w miejscu kupna auta, a z polskiego urzędu skarbowego powinniśmy mieć zaświadczenie o braku obowiązku zapłaty VAT – będzie to niezbędny dokument przy rejestracji pojazdu. Na granicy nie ma już odpraw celnych, dokumenty sprawdzone będą przez Straż Graniczną.
Tak więc po sprowadzeniu nowego pojazdu przez osobę nie będącą płatnikiem VAT do zarejestrowania auta niezbędne będą następujące dokumenty:
- dowód własności pojazdu (np. umowa sprzedaży, faktura)
- deklaracja wartości
- aktualne świadectwo homologacyjne
- dowód rejestracji z kraju UE wraz z tablicami rejestracyjnymi, a jeśli był wyrejestrowany – dowód wyrejestrowania
- ubezpieczenie pojazdu (OC), unijne jest honorowane
- zaświadczenie z urzędu skarbowego
Po sprowadzeniu pojazdu używanego do zarejestrowania auta trzeba mieć:
- dowód własności pojazdu (np. umowa sprzedaży, faktura)
- deklaracja wartości
- dowód rejestracji z kraju UE wraz z tablicami rejestracyjnymi, a jeśli był wyrejestrowany – dowód wyrejestrowania
- ubezpieczenie pojazdu (OC), unijne jest honorowane
- zaświadczenie z urzędu skarbowego
- opinia o stanie technicznym pojazdu wydana przez polską stację diagnostyczną
Dla podatników VAT
Jeśli jesteś podatnikiem VAT, nabycie auta trzeba wykazać w comiesięcznej deklaracji podatkowej oraz kwartalnej informacji podsumowującej (dane o wewnątrzunijnych nabyciach towarów). W urzędzie skarbowym trzeba będzie złożyć informację o nabyciu wraz z kopią faktury, a także zapłacić podatek.
PRZYKŁADY
1. Jeśli sprowadzamy używany samochód z Niemiec wyprodukowany w 1997 roku o pojemności silnika 1200 ccm i wartości 15.000 zł:
Cło – brak
Akcyza – 65 % co daje 9.750 zł
VAT – 22 % co daje 5,445 zł
Razem samochód taki będzie kosztować 30.195 zł
2. Jeśli sprowadzamy nowy samochód z Holandii wyprodukowany w 2003 roku o pojemności silnika 1.500 ccm i wartości 30.000 zł:
Cło – brak
Akcyza – 3,10 % co daje 930 zł
VAT – zapłacony w Holandii w cenie auta
Razem samochód taki będzie kosztować 30.930 zł
3. Jeśli sprowadzamy używany samochód z Austrii wyprodukowany w 2000 roku o pojemności silnika 2.500 ccm i wartości 80.000 zł:
Cło – brak
Akcyza – 49,60 % co daje 39.680 zł
VAT – 22 % co daje 26.329,6 zł
Razem samochód taki będzie kosztować 146.009,6 zł
PZDR -> Pysio