Witaj! Zaloguj Utwórz nowy profil KSO korkonet.biz Korkonet.info

Zaawansowane

Skrzyżowanie z pierwszeństwem "łamanym" a sygnalizacja świetlna

21 wrz 2007 - 20:55:11
Witam serdecznie, wszem i wobec.

Niniejszym chciałbym poruszyć pewien bardzo szczególny przypadek (na szczęście rzadko występujący na naszych drogach), kiedy to mamy do czynienia ze skrzyżowaniem (w kształcie +), na którym to znakami drogowymi wyznaczono pierwszeństwo "łamane" np. na kierunku S-W (południe-zachód). Problem zaczna się, kiedy na takim skrzyżowaniu ktoś (świadomie lub nie) ustawi sygnalizację świetlną typu S-1 (wyłącznie kolorowe kółka - bez strzałek kierunkowych) i ją uruchomi. Niestety, ale wielu uczestnikom ruchu wydaje się, że sygnalizacja świetlna jest "bogiem" i mając zielone światło uważa, że pozostali mają mu ustąpić pierwszeństwa.

Ponieważ zaintrygował mnie materiał filmowy nakręcony przez lokalny ośrodek TVP (http://ww6.tvp.pl/video/2007/05/14/121491/film.asf - nie wiem, czy link jest nadal aktualny), gdzie pewien policjant ze szczecińskiej drogówki wyjaśnia, że kiedy na kierunku N-S (północ-południe) pali się zielone światło, wówczas niezależnie od pierwszeństwa "łamanego S-W" skręcający w lewo z kierunku S (południowego) musi ustąpić pierwszeństwa jadącemu prosto z kierunku N (północnego)). Ponieważ obowiązujące PoRD nie pozwala na taką jego interpretację jak w przytoczonym materiale filmowym, zatem ze swoimi wątpliwościami podzieliłem się z Biurem Prewencji Ruchu Drogowego KGP. Po jakimś czasie otrzymałem odpowiedź, następującej treści:
<[..] ustawa w art. 5 (PoRD - mój przypis) [..] reguluje hierarchię dyrektyw obowiązujących w ruchu drogowym oraz ich adresatów. [..] Z ułożenia tej hierarchii wynika, że obowiązuje następująca kolejność:
[..] 3) sygnały świetlne, 4) znaki drogowe, 5) przepisy ogólne [..]. Z ust. 3. omawianego artykułu wynika, że należy podporządkować się sygnalizacji świetlnej, której ustawa wyznaczyła rolę nadrzędną w stosunku do znaków drogowych. W myśl tej zasady, sygnały świetlne wyłączają moc obowiązujących znaków pierwszeństwo przejazdu (! &#8211; mój przypis): &#8222;droga z pierwszeństwem&#8221; (D-1) i &#8222;ustąp pierwszeństwa&#8221; (A-7), w tym również z tabliczką T-6a, która jest integralną częścią znaku i nie występuje samoistnie. Zatem sygnalizacja świetlna unieważni również znak &#8222;Stop&#8221; (B-20), spełniający podobną funkcję do znaku A-7(! &#8211; mój przypis). [..] - cytat z A. Jasiński, W. Kotowski, M. Wasiak, Kodeks Drogowy &#8211; komentarz, INFOR, Warszawa 1999, str. 53.>.

Ponieważ zaznaczone przeze mnie wykrzyknikami twierdzenia wydają mi się absurdalne pozwoliłem sobie na kolejne pismo do Naczelnika Wydziału Profilaktyki w Ruchu Drogowym Biura Prewencji Ruchu Drogowego KGP a moje stanowisko wyraziłem w poniższy sposób:
<[..] Z art. 5 PoRD ust. 3 wynika jedynie, że &#8222;[..] sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu [..]. Kluczowym jest tu słowo &#8222;pierwszeństwo&#8221;, które to oznacza kolejność stosowania odpowiednich dyrektyw, natomiast w żadnym wypadku nie może oznaczać, że dyrektywy posiadające &#8222;pierwszeństwo&#8221; anulują (wyłączają) bezwarunkowo inne dyrektywy, tego pierwszeństwa nie posiadające. Innymi słowy, jeżeli pojazd A ma pierwszeństwo przed pojazdem B, to znaczy, że słowo &#8222;pierwszeństwo&#8221; wyznacza kolejność przejazdu &#8211; jako pierwszy przejdzie pojazd A, natomiast w drugiej kolejności przejedzie pojazd B. Tymczasem zgodnie z Waszą interpretacją (zawartą w Waszym piśmie) &#8222;[..] sygnały świetlne wyłączają moc obowiązujących znaków regulujących pierwszeństwo przejazdu [..] Zatem sygnalizacja świetlna unieważni również znak <STOP> [..]&#8221;. Innymi słowy, jeżeli pojazd A ma pierwszeństwo przejazdu przed pojazdem B, to zgodnie z Waszą interpretacją, najpierw przejedzie pojazd A, natomiast pojazd B podlega dezintegracji (tudzież przeniesieniu do innej czasoprzestrzeni). Proszę pamiętać, że określanie pierwszeństwa przejazdu, w przedstawionej (w moim e-mailu) i rozpatrywanej tu konkretnej sytuacji, nie może odbywać się w oderwaniu od Rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych, w szczególności od jego rozdziału 5 opisującego znaczenie sygnałów świetlnych. Ponieważ jednak rozdział ten (ani inny dotyczący sygnalizacji świetlnej) nie zawiera jakiejkolwiek podstawy do twierdzenia, iż działająca sygnalizacja świetlna w jakikolwiek sposób zmienia pierwszeństwo przejazdu, zatem po wjechaniu za sygnalizator świetlny (zakładam, że wyświetla świało &#8222;zielone&#8221winking smiley pierwszeństwo przejazdu zostaje określone wyłącznie na podstawie znaków drogowych a następnie na podstawie przepisów ogólnych, zawartych w PoRD (zgodnie z podaną tu kolejnością) [..]>

Jak się domyślacie, odpowiedź na moje pismo była również spychologiczna, tzn. zawierała odnośniki do literatury: &#8222;Kodeks Drogowy&#8221; &#8211; komentarz TWIGGER 2003, &#8222;Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym&#8221; &#8211; Komentarz, Dom Wydawniczy ABC 2004 oraz &#8222;Prawo o Ruchu Drogowym&#8221; &#8211; Komentarz, Dom Wydawniczy ABC 2005. Fragmenty odpowiedzi pozwalam sobie zacytować:
<[..] W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 22.06.2007 r. uprzejmie informuję, że podtrzymuję w całości stanowisko zawarte w skierowanym do Pana piśmie z dnia 13.06.2007 (treść powyżej &#8211; mój dopisek). [..]>

Podsumowując ten długi tekst, chciałbym zauważyć, że w mojej ocenie stanowisko KGP w kwestii interpretacji PoRD jest co najmniej kuriozalne. Co ważniejsze, panowie policjanci podtrzymują je, niezależnie od stanu faktycznego i (jak zwykle) zasłaniają się jakąś literaturą (a nie ustawą). Niestety, ale nie bardzo mam pomysł do kogo skierować następne pismo, aby wyjaśnił panom policjantom obowiązujące przepisy PoRD i co ważniejsze, aby w materiałach filmowych prezentowanych &#8222;zwykłym&#8221; użytkownikom dróg nie występowały interpretacje a&#8217;la PiS, wpływające (negatywnie) na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Może macie jakiś pomysł, kogo by tym tematem zainteresować, aby w mediach publicznych pojawiło się sprostowanie interpretacji zawartej w przedstawionym materiale filmowym, aby &#8222;przeciętny&#8221; kowalski nie rozbił komuś (bogu ducha winnemu) samochodu na tak egzotycznym skrzyżowaniu.

Zdróweczko



Ryba
Temat Autor Wysłane

Skrzyżowanie z pierwszeństwem "łamanym" a sygnalizacja świetlna

Ryba2222 21 wrz 2007 - 20:55:11

Re: Skrzyżowanie z pierwszeństwem "łamanym" a sygnalizacja świetlna

lucyfer 21 wrz 2007 - 21:30:04

Re: Skrzyżowanie z pierwszeństwem "łamanym" a sygnalizacja świetlna

Ryba2222 21 wrz 2007 - 21:47:15

Re: Skrzyżowanie z pierwszeństwem "łamanym" a sygnalizacja świetlna

lucyfer 21 wrz 2007 - 22:23:55

Re: Skrzyżowanie z pierwszeństwem "łamanym" a sygnalizacja świetlna

Ryba2222 22 wrz 2007 - 07:12:55

Re: Skrzyżowanie z pierwszeństwem "łamanym" a sygnalizacja świetlna

lucyfer 22 wrz 2007 - 09:43:12

Re: Skrzyżowanie z pierwszeństwem "łamanym" a sygnalizacja świetlna

Adas 22 wrz 2007 - 11:26:57

Re: Skrzyżowanie z pierwszeństwem "łamanym" a sygnalizacja świetlna

lucyfer 22 wrz 2007 - 12:54:31

Re: Skrzyżowanie z pierwszeństwem "łamanym" a sygnalizacja świetlna

Ryba2222 22 wrz 2007 - 15:05:42

Re: Skrzyżowanie z pierwszeństwem "łamanym" a sygnalizacja świetlna

Adas 22 wrz 2007 - 22:34:01

Re: Skrzyżowanie z pierwszeństwem "łamanym" a sygnalizacja świetlna

lucyfer 23 wrz 2007 - 10:14:09

Re: Skrzyżowanie z pierwszeństwem "łamanym" a sygnalizacja świetlna

lucyfer 23 wrz 2007 - 10:19:17



Przykro nam, ale tylko zarejestrowane osoby mogą pisać na tym forum.

Kliknij żeby zalogować